بسم الله الرحمن الرحیم

اخبار عمومی

دیدار نماینده ستاد دکتر جلیلی با استاد وحید

متن کامل مصاحبه آقای دکتر پیش آهنگ مسئول ستاد مردمی، هنر و رسانه دکتر سعید جلیلی را در ادامه می‌خوانید:
مجری: آقای دکتر ما در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و خب شما هم که مسئول ستاد مردمی هنر و رسانه جناب دکتر جلیلی هستید.

ما می دانیم که دکتر جلیلی سابقه طولانی در دستگاه های مختلف از جمله عضویت شورای روابط خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاه های مختلف بودند.

خب ما سفرهای استانی و مناظراتشان را دنبال می کنیم.

دوست دارم با این سوال شروع کنم که اکثرا دغدغه مردم ما فقر و معیشت شان است.

آیا آقای دکتر جلیلی برنامه ای برای این حوزه دارند یا خیر؟

آقای پیش آهنگ: من فکر می کنم اگر کسی فقط به دنبال این باشد که مشکل مردم را در عرصه معیشت یا اقتصاد خرد حل کند و به چشم یک معضل به آن نگاه کند و از کنارش بی تفاوت رد شود در حق ملت ایران و در حق سرزمین مادری ما با این همه ظرفیت و ثروتی که در آن نهفته با این همه استعدادی که در ملت ایران است احجاف کرده.

نگاه آقای دکتر جلیلی در عرصه اقتصادی علاوه بر مسئله معیشت مردم خیلی فراتر از این است و تاکید دارند بی‌انصافی نباید کنیم و در عرصه اقتصادی فقط بگوییم ما مشکل مردم را مثلاً با دادن یک یارانه حل کنیم.

یا فرض بفرمایید متناسب با تورم حقوق ها را هی سعی کنیم به میزان تورم نزدیک کنیم که عملاً تا حالا کسی موفق نبوده است، چون ما ضعف های اقتصادی درونی داریم و در برنامه بودجه در مجلس اشکال جدی وجود دارد.

ولی وقتی کسی باز هم با همین شعارها می آید یک نگاه حداقلی دارد، اما نگاه آقای دکتر جلیلی و تیم اقتصادیشان خیلی فراتر از این است و این عزیزان به دنبال یک جهش اقتصادی برای ایران هستند.

یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش باشکوه یا یک نقش پرشکوه، در بخش اقتصادی هم معنی دارد.

یک جهان فرصت اقتصادی داریم.

همسایگانمان، مشتریان بین‌المللی که نیازهای زیادی در آنها وجود دارد که ما می توانیم تامین کننده آنها باشیم.

به دلایل امکانات جغرافیایی و سواحلی که داریم، سرزمین چهار فصلی که داریم و استعدادهایی که در کشور هستند.

حقیقتاً با برنامه ریزی درست که آقای دکتر جلیلی برای این موضوع برنامه‌ ریزی کردند و برای این به میدان رقابت های ریاست جمهوری آمدند یک ایران جهش اقتصادی ما خواهیم داشت و آن موقع است که خلق ثروت برای مردم اتفاق می افتد.

یه وقت ما در بحث معیشت در کوتاه مدت لازم است که بیاییم و عدالت اجتماعی را پیاده کنیم.

مشخص است که در عرصه بحث عدالت اجتماعی، همه مردم باید سهم تقریبا برابری متناسب با استعدادهای تولیدی یا خلق ثروتشان علاوه بر بحث معیشت داشته باشند.

وقتی میگم ظرفیت یعنی یک جوان متخصصی که می‌تواند با یک وام کم بهره یا بلاعوض، یک شرکتی را راه‌اندازی کند و با کارآفرینی هزاران نفر دیگر سر کار آورده و خلق ثروت کند.

در عرصه تولید نوع دیگری از حمایت باید صورت گیرد تا کشاورزی که می تواند ده نفر را سر زمین کشاورزی مشغول به کار کند و خانواده ای در یک اشتغال خانگی یا یک تعاونی خانوادگی می توانند یک اشتغال ایجاد کنند.

اینها باید سهم عادلانه داشته باشند که با شفافیت با رانت زدایی از فرصت های اقتصادی در کشور که این در سابقه آقای دکتر جلیلی هست.

بله این فرصت می تواند برای مردم ایجاد شود.

در کوتاه مدت عدالت اجتماعی در توزیع ثروت اتفاق بیفتد و خب در بحث کوتاه هم دولت آقای جلیلی خودش را متعهد می داند به ادامه شعار شهید عزیزمان شهید رئیسی که حامی محرومان بودند.

باید محرومان مورد حمایت قرار بگیرند نه فقط این تاکید آقای دکتر جلیلی نه فقط برای اینکه بخور و نمیر به دست بیاورند بلکه آنقدر باید حمایت شوند که برای یک کار اقتصادی، تولیدی و یک جهش اقتصادی توانمند شوند.

روستاها باید مورد توجه قرار گیرد به عنوان قطب اقتصادی در کشور.

هر روستا یک قطب اقتصادی و یک محور برای جهش اقتصادی است.

مجری: آقای دکتر اشاره داشتید به کشور ایران که کشور چهارفصل است.

شرکت های دانش بنیان، توان به ظرفیتی که در کشور ما فراهم است و کشورهای همسایه ای که ما می توانیم تامین کننده کالاهای این کشورها باشیم.

حالا چه کشورهای نزدیک چه کشورهای دورتر.

خب ما می دانیم که بر اثر تحریم های ناعادلانه از کشورهای مختلف، دچار یک مقدار دردسرها هستیم.

آیا دولت جناب جلیلی برنامه‌ای برای این دور زدن تحریم ها رفع این تحریم ها دارند؟

آقای پیش آهنگ: بله.

تحریم ها خب ناعادلانه است، ظالمانه است و دولت های مختلف تلاش کردند که این تحریم ها را به هر نحوی شده برطرف کنند.

دولت قبلی قبل از دولت رئیس جمهور شهیدمان اساساً با شعار رفع تحریم ها آمد و تلاش کرد در مسیر مذاکره تحریم ها را برطرف کند.

اما دیدیم آن مسیر منتهی به دو برابر شدن تحریم ها شد.

دغدغه رفع تحریم ها را آقای دکتر جلیلی هم دارند چون به هر حال اگر ما می‌خواهیم یک جهان فرصت را احیا بکنیم برای ایران و یک جهش ایران ایجاد بکنیم باید از دام تحریم ها خلاص شویم و این مانع باید برطرف شود.

دو مسیر برای برطرف کردن این موانع وجود دارد.

اول مسیری که هشت سال دولت آقای روحانی رفتند و با برجامیزه کردن اقتصاد، ثروت و اقتصاد و معیشت مردم به یک مذاکره گره خورد. نتیجه اش را هم دیدیم.

اما روشی که شهید عزیزمان شهید رئیسی و وزیر شهیدمان امیرعبداللهیان دنبال کردند و آقای دکتر سعید جلیلی همین مسیر را دنبال خواهند کرد در واقع استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای جهش اقتصادی است که ما بهش می گوییم دیپلماسی اقتصادی.

تبدیل هر سفارتخانه به یک اتاق بازاریابی اقتصادی و تجاری برای کشور، یکی از برنامه‌هاست.

یعنی هر وزارتخانه باید یک اتاق بازرگانی و بازاریابی برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی باشد.

علاوه بر آن در دیپلماسی اقتصادی ما چون به دنبال جهش اقتصادی هستیم یکی از مسیرهای رسیدن به جهش اقتصادی، ورود به پیمان های بین‌المللی است، نه گره های بین المللی.

یک زمانی یک پیمان اسمش می شود برجام که دست و پای تو را در تولید و تجارت می بندد و می گوید نساز و نفروش. اینکه نشد پیمان اقتصادی این شد گره اقتصادی.

پیمان اقتصادی یعنی چه فرصتی به من می دهی من هم یک فرصتی به تو بدهم.

۵ کشور، ۸ کشور، ۱۰۰ کشور دور هم می نشینند و با هم یک پیمان اقتصادی می‌ بندند که در یک سودی با هم شریک باشند.

ببینید سالها منتظر بودیم که کشور ایران وارد پیمان شانگهای و پیمان بریکس شود و اجازه نمی‌ دادند.

دیپلماسی فعال اقتصادی شهید امیرعبداللهیان منجر شد به اینکه ما هم عضو پیمان بریکس شدیم، هم عضو پیمان شانگهای شدیم که حتماً عزیزان فعال اقتصادی و تجار می‌دانند چه فرصت هایی عظیم اقتصادی ایجاد کرد.

در واقع امکان صادرات را برای ما به خیلی از کشورها زیاد کرد و خود ایران را به یک هاب اقتصادی و تجاری برای بعضی از کشورهای دیگر تبدیل کرد.

بدون اینکه حتی یک دلار براش پرداخت کنیم.

دیپلماسی فعال اقتصادی یعنی طوری مذاکره کن که کشور دیگری پول پیوستن تو به بریکس و شانگهای را پرداخت کند.

این سیاست دولت آقای جلیلی در امتداد دولت آقای رئیسی و مسیری که شهید امیر عبداللهیان دنبال می‌کردند می باشد.

مجری: اشاره خوبی داشتید به اینکه ما سفارت هایمان را در کشورهای مختلف تبدیل کنیم به اتاق بازرگانی.

نکته اینجاست که عملا بخشی از تحریم های بانکی بیمه ای و تحریم های حمل و نقل را بی اثر می کند.

آیا آقای جلیلی در دولتشان برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دارند؟

آقای پیش آهنگ: اینکه ما اقتصاد را به سمت صادرات برده و تولید را افزایش دهیم یکی از برنامه های مهم آقای دکتر جلیلی می باشد.

تولیدی که منجر به صادرات شود.

ما همین الان در دولت شهید رئیسی تراز تجاری با رشد ۲۰ میلیارد دلار را شاهد بودیم.

این نشان می دهد مسیر، مسیر درستی بوده و دولتی باید سر کار بیاید که همین مسیر را ادامه دهد.

برنامه ای که داریم چندین برابر کردن تراز تجاری است و این ظرفیت در کشور وجود دارد.

مثلاً یک استانی مثل استان ایلام می تواند تامین کننده نیازهای یکی از کشورهای اروپایی باشد که واردات حجیمی در عرصه گیاهان دارویی دارد و تقریبا بخش زیادی از نیاز او در استان ایلام با ۱۳۰ گونه گیاهی منحصر به فرد قابل تأمین است.

اما چرا باید ایلام انقدر فقیر باشد؟ ما اگر روی مزیت های اقتصادی همان منطقه سرمایه گذاری کنیم مردمش را ثروتمند کرده ایم.

دولت آقای جلیلی به هیچ عنوان بنا ندارد با بزرگ کردن خودش، کارگر و کارمند زیاد کند.

اساساً نگاه اقتصادی دولت آقای جلیلی به سمت خصوصی سازی و آزادسازی اقتصاد از دستبندهای دولتی به نفع مردم و بخش خصوصی و بخش تعاونیست.

ما تعبیر بهتری برای خصوصی داریم و آن، بخش مردمیست.

یعنی بخش خصوصی هم نباید به سمت رانت برود و یه عده آقازاده به نام خصوصی‌سازی، گلوگاه‌های اقتصادی را در دست بگیرند و بعد مردم یک منطقه را کارگر و کارمند خودشان کنند.

مردم به جای دستمزد گرفتن از دولت یا بخشهای خصوصی، خودشان شریک ثروت کشور باشند.

همه مردم باید در خلق ثروت یک نقش پرشکوه داشته باشند و از این شکوه پرقدرت ایرانی سود خودشان را بردارند.

مجری: ممنونم. یک سوال دارم. من به عنوان یک عضوی از شرکت آراد برندینگ متشکل از چندین هزار تاجر، به چه دلیل باید به آقای جلیلی رای دهم؟

آقای پیش آهنگ: من خودم را هم یک عضو کوچک وابسته به آرادبرندینگ می دانم به جهت اینکه سالهای گذشته ارتباطاتی داشتم با عزیزانی از مدیران آرادبرندینگ و می دانم دغدغه ای که در عزیزان هست چیست.

همان دغدغه را شما امروز می توانید فقط و فقط در اندیشه‌ها و برنامه های مدون و دقیق اقتصادی آقای دکتر جلیلی ببینید.

اساساً مدل فکری تیم اقتصادی آقای جلیلی، مدل فکری آراد برندینگی هاست.

خیلی‌ها وقتی صاحب دولت می شوند فرصت های شغلی ایجاد می کنند.

البته با استقراض از بانک مرکزی، بدهکار کردن دولتف دست کردن در جیب مردم، ایجاد تورم، تصعید نرخ ارز و حقوق دادن با نصف کردن ارزش پول ملی تا بتوانند هزار نفر از خاندان و خانواده یا دیگران را سر کار بیاورند.

اما آقای دکتر جلیلی می گوید ما با کوچک کردن دولت می خواهیم جوان ها به میدان آمده و به آنها فرصت کارآفرینی و خلق ثروت دهد.

یکی از برنامه های دولت آقای دکتر جلیلی آموزش کسب و کار، آموزش تجارت، آموزش کارآفرینی و مدیریت کسب و کار به صورت پایه ای از مدارس در طرح تحول آموزش و پرورش است تا کودکان ما کارآفرینی را یاد بگیرند.

نه اینکه با حفظ کردن یک سری عبارات و یه سری کتاب، کارمند یک اداره شده و پشت میز نشین شوند.

باید کارآفرین شوند خلق ثروت یاد بگیرند و بتوانند ثروت ساز باشند و ارزآوری کنند.

من فکر می‌کنم دولت آقای جلیلی جوان‌ترین دولت و در عین حال بروزترین دولت خواهد بود چون با جوانهای متخصص، پرکارترین و کارآمدترین دولت تشکیل خواهد شد و مهمتر از همه نگاه دولت آقای جلیلی در حوزه اقتصاد فقط رفع فقر نیست بلکه خلق ثروت برای همه مردم با شعار یک جهان فرصت یک ایران جهش هر ایرانی یک نقش پرشکوه خواهد بود.

مجری: بسیار عالی. سوال پایانی اینکه در سال ۱۴۰۷ به فرض اینکه آقای جلیلی رئیس جمهور شدند از لحاظ اقتصادی سیاسی روابطمان با کشورهای مختلف چگونه خواهد بود؟

آقای پیش آهنگ: در حوزه اقتصادی طبق برنامه ای که آقای دکتر جلیلی دارند دولت به اندازه یک ستاد سیاستگذار و برنامه ریز هدایت کننده، حمایت کننده و نظارت کننده کوچک خواهد شد و نقش های اقتصادی دولت برون سپاری خواهد شد.

مردم، جوان ها، شرکت های اقتصادی و تجاری در واقع اساس فعالیت اقتصادی کشور را به دست خواهند گرفت.

البته در یک شیب ملایمی که با نظارت دقیق مشکلات خصوصی سازی‌ دهه های گذشته پیش نیاد و حقیقتاً مردم نقش آفرین باشند.

در سال ۱۴۰۷ ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم صادر کننده کالای ایرانی، خدمات و دانش به جهان معرفی خواهید شد.

ما حتماً باید وارد صادرات دانش هم شویم با توجه به ظرفیت مهمی که در نسل جوان در کشورمان داریم و این توانمندی وجود دارد.

در واقع توانمندی در صادرات خدمات داریم و کشور ایران بزرگترین اقتصاد منطقه خواهد بود.

طبق برنامه هایی که وجود دارد در عرصه سیاست خارجی خوب است که بدانیم پایین ترین سطح تنش در دولت آقای جلیلی اتفاق خواهد افتاد من با یک مثال ساده برای شما توضیح خواهم داد. ببینید در امتداد دولت در واقع روزهای پایانی دولت شهید رئیسی فردی که الان سکان دار وزارت خارجه است شاگرد آقای جلیلی است.

ما با کشوری که سال ها ارتباطمان قطع بود تعاملات برقرار کرده ایم و همین روز گذشته اخبار آن منتشر شد و ارتباطمان با بحرین را مجدداً از سر گرفته ایم. این سیاست خوب از قبل بوده با عربستان در دولت آقای رئیسی ارتباط ما برقرار شد و متاسفانه بعضی ها در جریان های سیاسی ادعا و توهم جنگ در جامعه منتشر می‌کنند تا با استفاده از تکنیک ترس آفرینی رای جمع کنند.

در حالی که آنها اتفاقاً در هر زمانی که بودند تنش ها به اوج خودش رسید و ادعای مذاکره دارند ولی زمانی که دشمن در شما طمع می کند و می داند در دیپلماسی ضعیف عمل می کنید چرا که در داخل کشور تولید ندارید و ۸۰۰۰ کارگاه و کارخانه تعطیل می شود و دشمن طمع می‌کند و تنش ایجاد می شود.

اما دولت آقای جلیلی در امتداد شهید رئیسی پیش خواهد رفت.

همان مسیری که ۷۹۰۰ کارگاه شرکت تعطیل شده مجدداً احیا شد، ۱۹ هزار شغل احیا شد و نزدیک به ۱۰ هزار شغل جدید ایجاد گردید.

کشور در تولید و ارائه خدمات، در خلق دانش و در صادرات دانش پرتوان خواهد بود و به جهت قوت های درونی و بیرونی و نگاه عزتمندانه و قدرتمندانه ای که در دیپلماسی دارد در پایین ترین سطح تنش خواهد بود و بیشترین سطح مراودات سیاسی و اقتصادی و اول با کشورهای همسایه بعد با کشورهای ثروتمند دنیا خواهیم داشت و حتی کشورهایی که شاید به ظاهر ثروتمند نباشند قطعاً بازار بسیار خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خواهند بود.

مجری: ان شاءالله ممنونم آقای دکتر از حضورتان و بیانات ارزشمندتان.

2 پاسخ

  1. یکی از برنامه های دولت آقای دکتر جلیلی آموزش کسب و کار، آموزش تجارت، آموزش کارآفرینی و مدیریت کسب و کار به صورت پایه ای از مدارس در طرح تحول آموزش و پرورش است تا کودکان ما کارآفرینی را یاد بگیرند.
    تبدیل هر سفارتخانه به یک اتاق بازاریابی اقتصادی و تجاری برای کشور، یکی از برنامه‌هاست.
    جالب بود علی الخصوص این دو مطلب که آراد هم بدنبال همین سیاست است
    انشالله آرزوها و برنامه ها عملیاتی بشه

  2. سلام وقت بخیر
    صحبت های بسیار عالی و ارزش‌مندی بیان شد انشاالله که در عمل هم اتفاق بیفتد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *