بسم الله الرحمن الرحیم

اخبار عمومی

دیدار نماینده ستاد دکتر پزشکیان با استاد وحید

 

متن کامل مصاحبه با اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در دوره های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید:
مجری: در آستانه چهادرهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خدمت آقای اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در دوره های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی هستیم.
آقای دکتر از آنجایی که پیش از شروع این مصاحبه با فعالیت جمعیت حضرت خدیجه(س) آشنا شدید برای ما بفرمایید عملکرد این مؤسسه را چگونه ارزیابی می کنید؟
اصغر سلیمی: عرض سلام و درود خدمت شما و مخاطبان شما در این مجموعه دارم. همینکه عزیزان در بحث صادرات، واردات و به نوعی تجارت فعالیت دارند و در کنار آن اطلاع رسانی آسان و رایگان را برای قشری که در حوزه خرید و فروش فعالیت می کنند، پیش گرفته اند جای بسی خرسندی دارد. اینکه در هر اتاقی کتابخانه ای درخور وجود دارد، نشان می دهد اگر می خواهیم کار را توسعه دهیم می توانیم از همین کتاب ها کار را شروع کنیم. ما از مردم عزیزمان انتظار داریم به جای فعالیت در فضای مجازی سعی کنند از کتاب ها به عنوان منابعی ماندگار استفاده کنند تا بتوانیم برای آینده خودمان و فرزندانمان مفید باشیم.
مجری: اکنون که در آستانه انتخابات قرار داریم شما در کنار آقای دکتر مسعود پزشکیان به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت دارید که ۸ سال هم در مجلس با ایشان همکار بوده اید و از آنجایی که هر دو پزشک هستید حتما پیش از آن نیز با هم آشنایی داشته اید. برنامه های آقای پزشکیان را با توجه به سابقه ایشان چگونه می بینید و به نظر شما چقدر می تواند مؤثر باشد؟
اصغر سلیمی: رئیس قوه مجریه، شخص دوم مملکت است و کلیه اقدامات کشور به ویژه در حوزه پروژه ها و سیاستگذاری ها در دست رئیس جمهور است لذا باید کسی سکان آن را در دست بگیرد که مشکلات مردم را در کوتاه ترین زمان برطرف کند. گاهی برخی می گویند چرا رئیس جمهور باید یک پزشک باشد. سه نفر از کاندیداهای ما پزشک هستند، با توجه به اینکه خودم هم پزشک هستم این را به فال نیک می گیرم. ما تجربیاتی از برخی کشورها داریم که رئیس جمهور آنها نیز پزشک بوده است. برای مثال ماهاتیر محمد رئیس جمهور مالزی نوین را طراحی کرد. این کشور در گذشته مشکلات عدیده ای داشت اما امروز تبدیل به کشوری توسعه یافته شده است.
از آنجایی که دکتر پزشکیان یکی از افرادی است که مورد استقبال عمومی وارد شده، جای خرسندی دارد. بدنه جامعه که در رأی دادن تردید داشتند با حضور دکتر پزشکیان به سمت مشارکت سوق می دهد. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اولویت اول حضور و مشارکت حداکثری مردم است که دکتر پزشکیان می تواند باعث حضور بیشتر مردم شود.
برخی می گویند چرا باید مشارکت کنیم در حالی که نمی توانیم در آینده اجرایی کشور دخیل باشیم اما مردم عزیز بدانند حتی اگر مشارکت نکنند بالاخره فردی برای ریاست جمهوری انتخاب می شود لذا اگر این فرد به لحاظ فرهنگ و نظر هماهنگ نباشد شما ناچار هستید ۴ سال را در چنین وضعیتی سر کنید و آنگاه همی گویید کاش آن زمان در انتخابات شرکت می کردیم.
با توجه به شرایط فعلی، انتظار نداریم تعداد زیادی از افراد تأیید شوند چرا که بحثی همچون رجل سیاسی مطرح است. افرادی که برای حضور در انتخابات از سوی شورای نگهبان تأیید نشده اند به دلیل این است که رجل سیاسی دایره محدودتری دارد و به معنای ایراد کار سایرین نیست. تصور می کنم گرایش های موجود کشور امروز می توانند کاندید خود را از بین ۶ نامزد تأیید شده انتخاب کنند و همه سلیقه ها در این جمع وجود دارد.
سابقه حضور ۲ دهه ای در مجلس داشتم. دکتر پزشکیان در مجلس دهم مدتی نایب رئیس مجلس بود. ایشان وقتی در آن جایگاه قرار می گرفت تفاوتی بین خود با سایر نمایندگان در صحن مجلس قائل نمی شد. ایشان هر کجا لازم بود از حق مردم و منافع ملی دفاع می کرد و با شجاعت صراحت اعلام می کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه ایشان بالاترین مدرک پزشکی یعنی جراحی قلب را دارد، زندگی ایشان ساده و بی آلایش است و پوشش ایشان با مردم عادی تفاوتی ندارد.
در مدتی که با ایشان کار کردیم، صراحت لهجه، صداقت و شفافیت را جزء منش ایشان دیدیم. معیشت، نان و سفره مردم اولویت ایشان است. اگر امروز از منافع مردم و کشور دفاع می کند با تمام قلب انجام می دهد. دکتر پزشکیان متعلق به گروه، جناح یا قوم خاصی نیست بلکه در مجلس نشان داد خود را از همه مردم می داند لذا باید تلاش کنیم فردی که چنین تفکری دارد روی کار بیاید. مردمداری آقای پزشکیان همان است که آقای رئیسی پیش از این داشت.
مجری: آن زمانی که آقای پزشکیان نائب رئیس مجلس بود موضوع مالباختگان مالی در دست بررسی بود و اگر به یاد داشته باشید تجمع این مالباختگان مقابل مجلس کم کم داشت این موضوع را امنیتی می کرد. آقای پزشکیان از جمله افرادی بود که مأمور شد و بدون سرو صدا این موضوع را پیگیری کرد. شما نقش ایشان را چگونه می بینید و چه تأثیر در حل بحران داشت؟
اصغر سلیمی: بخشی از تجمعاتی که در دوران مجلس دهم روبروی مجلس و قوه قضائیه داشتیم مالباختگان مؤسسات مالی کشور بودند. دکتر پزشکیان از تریبون مجلس از این افراد حمایت کردند و به صورت نماینده مجلس به صورت جدی به این قضیه ورود کرد چرا که تعداد زیادی از مردم کشور در این مؤسسات سرمایه گذاری کرده و به خاک سیاه نشسته بودند. اگر مجلس فردی مثل دکتر پزشکیان را برای حل این موضوع نمی فرستاد شاید حل نمی شد.
مجری: شما جزء ۸۰ نفری بودید که موفق به ثبت نام نهایی در انتخابات ریاست جمهوری شدید که خود نکته مهمی است چرا که در این دوره هر کسی موفق به ثبت نام هم نمی شد.
زمانی که آقای پزشکیان ثبت نام کرد، در جمع خبرنگاران برنامه توسعه هفتم را نشان داد و گفت ملاک او این برنامه است. امروز آقای دکتر پزشکیان را متهم به عدم داشتن برنامه می کند. نظر شما که خود در تصویب لایحه برنامه هفتم نقش داشته اید چیست؟
اصغر سلیمی: همواره در ادوار گذشته نیز شاهد این موضوع بوده ایم که هر کاندیدی که می آمد می گفت برنامه دارم و کتابچه ای را هم نشان می داد اما می دانیم در کشور ما با توجه به اینکه احزاب قوی که بتواند نیروهای خود را از پایه به رأس برساند وجود ندارد، نمی توان هر وعده ای داد.
قرار نبود در این مقطع زمانی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود اما به دلیل اتفاق تلخی که افتاد در این مسیر قرار گرفتیم لذا اگر هر فردی در این برهه و به صورت ناگهانی برنامه ای از خودش ارائه کند قطعا پشتوانه ای ندارد. تنها موضوعی که هر رئیس جمهور با روی کار آمدن باید پیگیری کند، برنامه توسعه کشور است. رئیس جمهور صرفا می تواند اولویت ها را مشخص کند و بر اساس آن برنامه را اجرا کند.
امروز موضوع معیشت، اشتغال، خودرو، مسکن، بورس، صادرات و واردات و اصلاح ساختار اداری از موضوعات مهم است که باید برنامه های آن از دل قانون برنامه دریافت شود. پس نمی توان گفت دکتر پزشکیان برنامه ای ندارد و سایرین برنامه دارند چرا که برنامه همه باید بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه کشور باشد.
مجری: شما خودتان پزشک بودید و دکتر پزشکیان نیز وزیر بهداشت بوده اند که یک بار هم در مجلس ششم استیضاح شدند. عملکرد ایشان را چگونه می دیدید؟
اصغر سلیمی: بسیاری از وزرا در مجلس استیضاح می شوند یا از آنها سوال می شود و این اتفاق در دولت ها و مجالس هماهنگ نیز می افتد و امری طبیعی است چون نظارت کار مجلس است. دکتر پزشکیان نیز به تشخیص مجلس وقت بوده که البته رأی هم نیاورد. آن زمان جزء اولین نفراتی بودیم که موضوع پزشک خانواده را کلید زدیم و آن را تبیین کردیم که دکتر پزشکیان از مطرح کنندگان اصلی این موضوع بوده است.
موضوع خودرو یکی از موضوعات مهم است. جایی خواندم که نوشته بود دکتر پزشکیان مخالف واردات خودرو است اما ما با ایشان در مجلس کار کرده ایم. با وضعیتی که امروز صنعت خودروی کشور ما به آن دچار است و مصرف بنزینی که به دلیل کیفیت این خودروها شاهد هستیم، باید به سمت واردات خودرو برویم. امروز ایشان هم موافق واردات خودرو است که هم مصرف بنزین را کاهش می دهد و باعث ایجاد رقابت در صنعت خودروی داخلی می شود تا کیفیت خود را افزایش دهند. متأسفانه عده ای خود را پشت تولید ملی مخفی کرده اند اما همان کاری را می کنند که سال ها قبل می کردند. اگر قصد حمایت از تولید داخلی داریم باید برای آن زمان قرار دهیم. تولید به این معنا است که از صفر تا صد آن در کشور تولید شود نه اینکه قطعات از خارج وارد شده و در ایران مونتاژ شود.
نکته دیگر مورد تأکید دکتر پزشکیان استفاده از نیروهای باتجربه و متخصص است. امروز یکی از مشکلات کشور این است که هر کسی در جای خود قرار ندارد. جوان گرایی مهم است اما نمی توان افراد را بدون هیچ تجربه و تخصصی از پله اول به پله آخر بفرستیم. افراد نباید پله ها را جهشی طی کنند. تعهد افراد را باید در تخصص آنها بسنجیم نه اینکه فردی چون با ایمان و مخلص است حتما کاری هم هست. امروز در علم اقتصاد نیازمند متخصص هستیم.
موضوع دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان و دنیا از سوی دکتر پزشکیان مطرح شد. ما نمی توانیم تبدیل به جزیره ای شویم که همه کارهایمان را خودمان انجام دهیم بلکه باید با همه کشورهای دنیا ارتباط برقرار کرده و داد و ستد کنیم. کشورهای پیشرفته نیز بسیاری از کارهای خود را برون سپاری می کنند و از ظرفیت سایر کشورها استفاده می کنند. دکتر پزشکیان بحث ارتباط خوب با جامعه جهانی و کنترل موضوع تحریم را پیش خواهد گرفت.
رهبر معظم انقلاب همواره بر کرسی های آزاداندیشی تأکید دارند اما صرفا سر برخی مسائل این کرسی ها را راه می اندازیم در حالی که باید همیشه فعال باشند. در اوایل انقلاب دانشجویانی از همه گرایش ها و مکتب ها کنار هم می نشستند و صحبت می کردند. نباید اجازه دهیم جوان ایرانی خوراکش را از رسانه های بیگانه دریافت کنند.
ما باید کاری کنیم که جوان بتواند در همین آینده نزدیک اتفاق خوبی برای زندگی خود ببیند و نباید وعده هایی بدهیم که سالیان سال اجرای آن به طول بیانجامد. انتظار داریم مردم پای صندوق های رأی بیایند و دکتر پزشکیان را انتخاب کنند و ایشان هم حتما تیمی متخصص را در کنار خود قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *